vrijdag 25 maart 2011

Social media: een kans die je niet mag laten liggen

Social media: een kans die je niet mag laten liggen
De rol die social media tegenwoordig innemen is ontegenzeggelijk groeiende. Tijdens de mediatrainingen die paapstvandam geeft, krijgen we er ook steeds meer vragen over. Want over de inzet van social media is vaak weinig kennis voorhanden binnen bedrijven en organisaties.
Onder andere door de trainingen die wij vanaf 2002 geven (sinds de oprichting van ons bureau trainden we bijna 1000 personen), beseffen veel organisaties dat je met de inzet van deze media veel mensen kunt bereiken. Immers, een artikel in de krant over je bedrijf valt op en met je kop op televisie al helemaal. Free publicity is dus gewild, maar alleen succesvol als je ook echt iets hebt te melden dat voor de massamedia interessant is. Dan hebben we het over wat tegenwoordig de ‘traditionele media’ heten.
Maar nu is er dus meer, namelijk social media. Publiciteit via die kanalen zit anders in elkaar, maar voor potentiële geïnteresseerden en gebruikers is nog veel onduidelijk. Hoe zet je echt effectief social media in, horen we geregeld. Binnen ons bureau hebben we serieus naar die steeds vaker opduikende vraag gekeken. Ook bij ons leefde de vraag of en hoe je nieuwe media effectief kunt inzetten. Ons antwoord aan de opdrachtgevers is inmiddels zeker positief, maar social media zijn ook weer niet de heilige graal van de communicatie. Ze vormen echter wel een kans die je eigenlijk niet mag laten liggen.

Het nieuws komt naar je toe
Een van de grote verschillen tussen traditionele en social media is dat die laatste ‘naar je toekomen’. Daar waar we de krant moeten openslaan, tv en radio moeten afstemmen op een zender en websites moeten aanklikken om nieuws te vinden, komen social media automatisch bij je binnen. Je hoeft er niet naar toe, het nieuws komt vanzelf. Tenminste, als je je e-mail regelmatig bekijkt of liever LinkedIn, Facebook of Hyves checkt. Dat eerste doet zo’n beetje iedereen tussen de tien en zeventig jaar, dat laatste gaat bijna iedereen de komende periode wel doen. Met andere woorden, het bereiken van mensen is aan het veranderen. Met name bedrijven, overheden en andere organisaties die iets kwijt willen aan de samenleving of hun doelgroep, kunnen via social media heel gericht hun nieuws verspreiden. Het is dus absoluut een gemiste kans, als je dit nieuwe medium niet inzet.

Doelgroep
Denk overigens niet dat via social media iedereen is te bereiken. Allereerst moet je als organisatie werken aan een netwerk of een groep mensen die je wilt bereiken, je doelgroep. Via LinkedIn hebben velen dat netwerk al en als je gericht gaat zoeken, kun je ook je doelgroep online heel helder in kaart brengen. Als je daarna via het medium Twitter berichten gaat versturen, zal het concrete aantal bereikte personen wellicht minder zijn dan via een bericht in de krant, maar weet je wel precies wié je ontvangers zijn. Bijvoorbeeld een specifieke groep klanten, bewoners van een bepaalde wijk of mogelijk geïnteresseerden in een concert. Hoe waardevol en kansrijk is dat wel niet?

‘A-sociale media’
Tijdens de mediatrainingen (aan bestuurders, politici, belangenorganisaties en het bedrijfsleven) krijgen we dus vele - en steeds meer - vragen. Vaak ingegeven door nieuwsgierigheid; mensen willen met de nieuwe media aan de slag! Maar er zitten ook kritische vragen bij. Of social media niet juist a-sociale media zijn. Alleen maar van die tekstjes heen en weer sturen is toch niet sociaal? Persoonlijk contact is bovendien toch veel socialer en waardevoller? Daar zit natuurlijk heus wel wat in. Als directe menselijke contacten verdwijnen, maakt dat de wereld zeker wat armoediger. Máár, zeggen we dan, gebruik social media op een handige en nuttige manier en verspreid geen onzin. Ze komen niet in de plaats van warme, directe menselijke contacten, maar zijn een belangrijke toevoeging. Via de mogelijkheden die internet ons biedt, vormen ze overduidelijk een kans om mensen bij voorkeur met relevante boodschappen te bereiken.

Vanuit communicatiebureau paapstvandam zien wij talrijke mogelijkheden op het zakelijke vlak en inmiddels hebben we de expertise in huis om daarover met gezag te praten. Met die kennis willen we ons netwerk en onze doelgroep graag helpen hun boodschap effectief te verspreiden!

Marcel Paapst

Geen opmerkingen:

Een reactie posten